Tikvice – odličan izvor vitamina

19/09/2017 | 15:07

Popularne zbog male kalorične vrednosti, one obiluju vitaminom C, kalijumom, kalcijumom, fosforom i selenom, blagotvorno utiču na rad čitavog organizma i savršen su izbor za letnje, ali i zimske obroke

Tačno poreklo ove lekovite biljke nije poznato, ali zapisi o korišćenju tikvica u ishrani pronađeni su u drevnom Egiptu, a poznato je da su je koristili i stari Rimljani. Danas su tikvice veoma rasprostranjene i ima ih više vrsta, oblika i boja. Nalaze se na jelovnicima svih svetskih kuhinja i veoma su zdrave. U našim krajevima najčešće se koriste male, svetlozelene i tamnozelene tikve, koje podsećaju na velike krastavce. Mada većina ljudi tikvice tretira kao povrće, one zapravo pripadaju porodici bundeva, što ih svrstava u voće.

Osim što nisu mnogo kalorične, tikvice povoljno utiču na ljudski organizam. Održavaju liniju vitkom, poboljšavaju koncentraciju, smiruju nerve, ojačavaju mišiće i srce. Utiču na izbacivanje vode i štetnih materija iz tela. Iako imaju manje vode od krastavaca, sadrže više vitamina i minerala. Poboljšavaju probavu, a preporučuju se kao savršen dodatak uz ribu i meso.

Lekovita svojstva

Malo je poznato da tikvica može da doprinese lečenju astme i ima jaka antiupalna svojstva pa pomaže u sprečavanju paradentoze, ali koristi se i u borbi protiv drugih upala. Semenke iz ovog povrća pomažu prilikom uklanjanja kapilara, a delotvorne su i u snižavanju visokog krvnog pritiska. Umanjuju opasnost od pojave multiple skleroze. Budući da su tikvice bogat izvor vitamina C, one blagotvorno deluju na oči jer ih ovaj antioksidans štiti od oštećenja koja prouzrokuju bolesti poput katarakte. Vitamini koje sadrži tikvica blagotvorno deluju i na zdravlje sistema za varenje. Visok sadržaj vlakana pozitivno utiče na creva, a samim tim i na uklanjanje toksina iz organizma.

Savet plus: Čips od tikvica odlična je zamena za grickalice, posebno ako se spremaju u voku s maslinovim uljem. Brza užina, jednostavna za pripremu, idealna za one koji drže dijetu.

Tikvice obiluju magnezijumom, koji smanjuje rizik od srčanog udara i šloga, ali i pomaže telu u odbrani od virusnih infekcija. Kalijum održava normalnu ravnotežu telesnih tečnosti, čime se reguliše krvni pritisak i rad srca. Dijetalna vlakna povoljno utiču na kardiovaskularni sistem, odnosno smanjuju povišeni holesterol.

Primena u ishrani

Tikvice imaju neverovatno malo kalorija, pa su veoma poželjna namirnica za dijete. Zamenom kalorijski bogate hrane tikvicama, smanjujete broj kalorija koje unosite putem ishrane. To olakšava sagorevanje kalorija, što pomaže gubljenju telesne težine. Sadržaj vlakana u tikvicama pomaže u sagorevanju masti u telu. Takođe, one hidriraju telo zbog sadržaja vode od 95 odsto.

Tikvice predstavljaju odličnu i zdravu namirnicu za bebe, zahvaljujući svim navedenim prednostima. Letnje tikvice najbolje je dati kada beba napuni osam meseci, jer ljuska može biti teška za varenje.

Poznata voditeljka Opra Vinfri važi za izvrsnu kuvaricu pa je čak izdala i sopstveni kuvar “Hrana, zdravlje i sreća” u kom deli savete čitaocima. Posebnu pažnju posvetila je svojoj bašti u kojoj gaji dosta povrća, a tikvice izdvaja kao namirnicu bez koje ne može da zamisli svoj čudesni vrt zdravlja.

Salata od tikvica, paradajza i sira

Sastojci:
manja tikvica
2 veća paradajza
malo feta sira
maslinovo ulje
origano
so

Priprema
Tikvicu iseckajte na kockice, pa kratko propržite na tiganju dok malo ne omekša. Može i na teflonu bez ulja ili na malo maslinovog ulja. Kada tikvica bude gotova, prebacite je u posudu zajedno sa paradajzom iseckanim na kockice, dodajte malo soli, origano, pomešajte, pa pospite izgnječenom fetom. Ako niste koristili maslinovo ulje za prženje, dodajte ga na kraju i stavite salatu u frižider da se ohladi. Ova salata idealna je uz lagani letnji obrok.

Krem čorba od tikvica

Sastojci:
veća tikvica
srednja glavica crnog luka
2 šargarepe
začin od suvog povrća
kašika brašna
šolja mleka
maslinovo ulje, sirće
bosiljak

Priprema
Crni luk sitno iseckajte i ispržite na ulju dok ne bude staklast. Operite šargarepu i tikvicu pa oljuštite, a onda iseckajte na kockice i dodajte prženom luku. Sipajte vodu i stavite da se prokuva dok povrće ne omekša. Dodajte pola čaše mleka i začin od suvog povrća. Ispasirajte čorbu štapnim miskerom. Na kraju, dodajte vodenu zapršku (dve do tri kašičice brašna razmutite u pola čaše mleka) i posle nekoliko minuta isključite. Po želji, pred serviranje možete dodati sirće. Ukrasite listićima bosiljka ili nekog drugog začinskog bilja.

Boris Popadićguliver/thinkstock, guliver/getty

Još iz rubrike