Lifestyle

PITALI SMO PSIHOLOGA: Kako izaći na kraj sa toksičnim ljudima na poslu?

PITALI SMO PSIHOLOGA: Kako izaći na kraj sa toksičnim ljudima na poslu?

Ruku na srce, svakoga ko nam se ne sviđa i u čijem prisustvu se osećamo neprijatno možemo da etiketiramo kao “toksičan/a”, ali postoje karakteristike koje nas navode da se zapitamo da li zaista imamo posla sa “toksičnim kolegom ili šefom”, kaže psiholog  Danka Đukanović. 

Njihovo ponašanje je obično vođeno ličnim ciljevima i interesima, a da bi ih ostvarili ponekad su spremni i da naškode drugima. Najčešće se ovo ponašanje manifestuje kroz agresiju, manipulaciju, širenje netačnih glasina, zloupotrebu uticaja koji imaju…

Obično su vrlo uspešni na poslu, jer poseduju zavodljiv šarm, jasnu viziju, znaju da postave i ostvare ciljeve, strastveni su i posvećeni poslu. Zato posebno “cvetaju” u organizacijama koje neguju individualnost, takmičarski duh, postizanje cilja bez obzira na sredstva.

Karakteriše ih i arogancija u nastupu, nedostatak pokajanja ili žaljenja za štetu koju su naneli drugima, ne osećaju krivicu zbog svog destruktivnog ponašanja. Izbagavaju kritiku i negativne povratne informacije, čak i stavove koje nisu u saglasnosti s njihovim.

Ako ste na osnovu ovih karakteristika utvrdili da je reč o “toksičnom kolegi”, ne čekajte do iznemoglosti da se promeni, već nešto preduzmite.

Ukoliko se neprijatnost pojavljuje posle gotovo svakog razgovora s tom osobom, smanji broj susreta na minimum.
Držite se profesionalnih i izbegavajte lične teme. Ne dozvoli da te uvuku u priče o kojima ne želiš da slušaš ili pričaš. Vi niste najbolji prijatelji, već kolege. Stoga, budi odmeren, ljubazan i profesionalan.
Ako je potrebno, budi direktan. Ponekad možeš reći nešto poput: “Stalno se žališ i tražiš nedostatke. Hajde da probamo sa nečim pozitivnim, kako bismo pronašli ono što je dobro u tome!”
Koristi tehnike za izbegavanje manipulacije. Mnoge možeš da pronađeš na Internetu, a više o njima se uči i na treninzima asertivne komunikacije.