Lifestyle

Marketing u doba Korone

Marketing u doba Korone

Corona virus je okrenuo svet naopako i stvorio novu realnost koju je nemoguće ignorisati. Pričamo sa Urošem Stanišićem, vlasnikom marketing agencije Gde i Kad, kojoj su vođenje stranica na društvenim mrežama za klijente specijalnost, šta se trenutno dešava u marketingu, kako se ponašaju velike agencije, a šta su saveti za male biznise koji svoje stranice vode sami.

Kakva je situacija u svetu marketinga?

U svetu marketinga to kako će agencije hendlovati ovu situaciju svojim klijentima će odvojiti profesionalce od amatera, bez obzira na to što niko od nas do sada nije doživeo ovu situaciju niti smo je mogli predvideti, baš ovakva vremena puna izazova prave razliku između dobrih i loših brendova, a iza tih priča stoje agencije, dobre ili loše.

Ko je u najvećem problemu?

Veliki biznisi su u najvećem problemu. Prekinut im je dnevni dotok novca, i suočeni su sa smanjivanjem troškova, gde su na žalost radnici prvi na udaru. Kontrola budžeta postaje puno oštrija a procena šta odstraniti a šta sačuvati često bude pogubna za sam biznis, iz razloga što je drugi na udaru baš marketing. Henri Ford je rekao "Stopiranje reklamiranja radi uštede novca je kao stopiranje sata da biste zaustavili vreme".

Surova realnost je ta da kada sve ovo prođe, većina velikih biznisa će se vratiti u igru, uz pomoć države, banaka, raznih fondova itd. Njihovi radnici će se nakon teškog perioda vratiti na posao i nastaviti svoje živote, a oni koji će najviše izgubiti su mali biznisi, naši prijatelji i komšije u svojim malim proizvodnjama ili kancelarijama, koji nemaju pozadinu i mehanizme koji mogu da podnesu gubitke koje nosi ovakva kriza.

Da li im marketing može pomoći da prevaziđu taj problem?

Sigurno da može. Ali tu nailazimo na veliki broj problema. Prvo je verovanje ljudi u to da marketing to može. Drugo je činjenica da dobar marketing to može, a komšijin mali što zna kompjutere ne može. Treće je da dobar marketing zahteva ulaganje a to se kosi sa merama štednje koje svi uvode u ovakvim situacijama. Nije lako.

Facebook je najavio i program podrške kroz 100 miliona dolara pomoći za 30.000 malih biznisa širom sveta. Naša agencija nema milione ali ima e-mail adresu. Pišite nam o svojim problemima u marketingu, možda imamo rešenje.

Kakva je situacija sa vašim klijentima? Na koji način se borite sa krizom?

Neko je rekao da postoje samo 3 boje, 10 cifara i 7 nota, ali da je važno ono što činimo sa njima. Svi smo mi jutros ustali sa istim marketinškim alatima, razlikujemo se samo po načinu na koji ćemo ih iskoristiti. Jedni će se truditi da na silu prodaju svoje proizvode, a mi spadamo u ove druge koji će se truditi da pratioce edukuju o situaciji, da prihvate njihovu paniku, da kroz neke strahove prođemo zajedno, da im damo ispravne informacije, da im olakšamo da dođu do usluga ili proizvoda naših klijenata, da im pokažemo da mislimo na njih kroz uvođenje svih potrebnih higijenskih i zdravstvenih mera, da ih podržimo u teškim trenucima i da im umesto bombardovanja reklamama pružimo upravo ono što oni od brenda koji vodimo sada očekuju. Ljudi pamte ovakve situacije, i to kako ste se ponašali u njima, pa će vas kada sve ovo prodje nagraditi. Ili kazniti.

Šta da rade mali biznisi koji sami amaterski vode svoje stranice u ovakvim situacijama?

Napravite nove planove i taktike jer koje god planove da ste imali oni su stvarani za potpuno drugačiju situaciju. Preispitajte svoje ciljne grupe. Ovako velike krize menjaju sliku stanovništva pa možda vaš idealni kupac više uopšte ne izgleda isto kao pre nedelju dana. Napravite akcije i korigujte cene. Olakšajte svojim kupcima dolazak do proizvoda ili usluge. Objavite dodatni telefon na koji se mogu javiti ukoliko imaju pitanja. Plasirajte im sadržaj koji ne mora da bude konkretno vezan za vaš proizvod ili uslugu, već za situaciju u kojoj smo svi jednaki, neka osete to. U ovakvim trenucima je teško reklamirati fitness klub, pekaru ili kozmetički centar, ali se zato za fitness klub može raditi kampanja o tome kako ostati u formi kod kuće, za pekaru detaljno otkriti neki od recepata i objasniti kako omiljeni proizvod napraviti kod kuće, a za kozmetički centar pričati sa kozmetičarkom o tome šta je to što svaka žena ima kod kuće a može pomoći u negovanju lica ili tela. Ohrabrite ljude da ostanu kući. Pokažite im da vam je stalo do njih i njihovih porodica. Na taj način ćete stvoriti i poverenje između vašeg brenda i pratioca koji će vas na kraju, kada kriza prođe, nagraditi kupovinom.

Šta je potrebno da biste prihvatili neki biznis za klijenta?

Razumevanje prilikom prvog sastanka i naše verovanje u njihov proizvod, uslugu ili ideju je ono bez čega ne možemo. Sve ostalo dogovaramo u našoj kancelariji na Vračaru uz kafu, a ona prva, osnovna pitanja nam mogu postaviti i putem telefona +381 61 1 800 100 ili e-maila office@gdeikad.com

Šta nakon krize?

Za nas koji se bavimo marketingom nakon krize je sad. Ovo je samo jedna polovina "i ovo će proći" priče. Svi koji čekaju da kriza prođe pa da onda vide šta će, mogu se odmah pozdraviti sa svojim klijentima, a mi obzirom da poštujemo uvedene mere nemamo nameru da se pozdravljamo ;)