Jaja – omiljena hrana čovečanstva

22/01/2018 | 19:00

Od pamtiveka se vodi polemika šta je starije: koka ili jaje, ali ono oko čega nema spora jeste to da ova namirnica spada među najhranljivije zbog svojih nutritivnih vrednosti koje se teško mogu zameniti nekim drugim obrokom

Kokošja jaja predstavljaju jednu od osnovnih životnih namirnica naše nacije i skoro je nemoguće pronaći frižider u kojem nema bar jednog pakovanja. Nekada je svako domaćinstvo u selu ili prigradskom naselju imalo svoje koke kojima se davala prirodna hrana pa su se dobijala jaja visokog kvaliteta. Danas, kada je industrija umešala svoje prste u sve, pa i u uzgoj kokošaka i proizvodnju jaja, postoji sve više kontroverzi u vezi sa značajem ove namirnice u čovekovoj ishrani.

Istina je da jaja, kao i većina drugih namirnica, imaju svojih dobrih i loših strana, ali i da je neumerenost u njihovom konzumiranju dovela do toga da se potonje nađu u prvom planu. Ipak, njihove brojne zdravstvene prednosti moraju biti istaknute. Nutricionisti kažu da su jaja jedna od najhranljivijih namirnica, a za maksimalan efekat preporučuje se jedno dnevno.

Lekovita svojstva

Jaje spada u jedan od najboljih izvora proteina, a sadrži i sve esencijalne amino-kiseline. Zato je obavezan deo jelovnika dece i sportista koji često prednost daju belancetu jer sadrži proteine i esencijalne amino-kiseline, a za razliku od žumanceta, ne sadrži holesterol. Izuzetno je dobar izvor gvožđa, pa se osobama koje imaju problema sa anemijom savetuje kao neizostavan deo jelovnika. Bogato vitaminima B12, D i E, jaje je takođe odličan izvor luteina i zeaksantina, pa se može svrstati u namirnice koje doprinose zaštiti zdravlja očiju. Jedan komad dnevno pokriva 26 odsto potreba organizma za folnom kiselinom, koja podstiče funkcije mozga i naročito je značajna za trudnice.

Poboljšavaju raspoloženje

Naučnici su otkrili da jaja sadrže DHA, važnu komponentu koja pospešuje mentalne funkcije i koncentraciju. Nizak nivo ovih esencijalnih masnih kiselina povezuje se s promenama raspoloženja, gubitkom memorije, umorom i slabljenjem vida. Zahvaljujući bogatstvu biotina, vitamina koji učestvuje u metabolizmu masti i ugljenih hidrata, konzumiranje jaja podstiče stvaranje energije u organizmu. Uz to, ovaj vitamin čuva zdravlje kože, kose i noktiju. Zato se često u kućnim uslovima pripremaju maske za lice i kosu čiji je obavezan sastojak žumance. Konzumiranje jaja takođe stvara osećaj sitosti, smanjuje apetit i samim tim doprinosi gubitku kilograma, pa je ova namirnica pogodna za dijetu.

Savet plus: Jaja stvaraju osećaj sitosti, smanjuju apetit i samim tim doprinose gubitku kilograma, pa je ova namirnica pogodna za dijetu

Jaja na oblaku

Sastojci:
4 jajeta
so
mleveni crni biber
pola šolje parmezana
100 g šunke
3 kašike seckanog luka

Priprema
Odvojte žumance od belanceta, pa belance mutite sve dok ne dobijete čvrstu penu. Onda u belance dodajte kašiku parmezana, šunku, luk i začinite solju i biberom. Potom tu smesu rasporedite ravnomerno na masni papir i napravite udubljenje u koje ćete sipati žumanca. Jaja pecite od pet do sedam minuta na 160-170 stepeni, u zavisnosti od toga kako volite.

Namaz od jaja

Sastojci:
2-3 kuvana jajeta
kašičica kapra
šaka bebi-spanaća
prstohvat morske soli
sok od pola limuna
manja kašika maslinovog ulja
malo senfa

Priprema:
Jaja skuvajte tvrdo pa ih oljuštite i ubacite u blender. Dodajte ostale sastojke i sve sameljite da dobijete pastu.

Boris Popadićguliver/thinkstock

Još iz rubrike