“Dan za varanje” postao je hit u svetu i za to postoji dobar razlog

22/11/2017 | 12:44

Sladoled, kolači, pica, omiljeno piće… Sve ovo ne možete da priuštite sebi svakog dana ako želite da imate savršenu liniju, ali možete da se nagradite. Među poznatima sve je popularniji “dan za varanje” i ne nema nikakve veze sa ljubavnim vezama. Jednostavno je pridržavate se pravila umerene ishrane ili odabrane dijete, ako želite baš da smršate, a onda jedan dan u toku nedelje odredite za varanje, umereno.

Kažu da upravo taj dan daje snage našem duhu da nastavimo sa određenim režimom ishrane, i ne budemo nezadovoljni i nesrećni, čak i ako mršavimo.

A da li je ovo varanje dugoročno korisno? Da li se zaista ne odražava na brojke na vagi?

Ako nedeljama jedete piletinu na žaru sa malo salate, čak i čovek sa moćnom samokontrolom moraće da poklekne. A zašto da ispitujete granice, pita se Džo Venare, slavni fitnes instruktor koji osmislio nekoliko najpopularnijih programa vežbanja. Čak i on ima svoje dane za varanje. Jer kaže, dokazano je da upravo ti dani, nemaju samo uticaj na vašu psihu, odražavaju se i na telo.

Jedana od osnovnih dobrobiti dana za varanje je njegov uticaj na nivo hormona leptina u telu. Leptin je hormon koji se izlučuje masnim ćelijama koje su ključne za ravnotežu energije. Kada leptin dosegne određeni nivo, vaše telo dobija signal da je unelo dovoljno hrane i da treba da ustanete od stola. Međutim, kada nivo leptina pada, vaše telo misli da je gladno. Posledica je prejedanje. Naučno je dokazano da najveći broj dijeta upravo izaziva pad leptina, što dovodi do toga da vaša se vaša dijeta završi i pre nego što je stvarno počela. Zato, dan za varanje čini čuda. Tokom tog dana, nivo ovog hormona se vraća u normalu, što vam omogućava da nastavite sa vašim režimom ishrane. Jer, nije poenta samo da smršate, poenta je i da se osećate dobro. Takođe je dokazano da leptin najbrže dižu ugljeni hidrati. Dakle, zasladite se. Ali ne preterujte. Pojedite slatkiš, a ostale napitke nastavite da zaslađujete veštačkim zaslađivačima. Čak i u danu za varanje je bitna prava mera.

Takođe je dokazano da dijete sa malim brojem kalorija veoma brzo počinju da utiču na hormone štitne žlezde, što za posledicu ima poremećaj metabolizma i razvoja kostiju. Zato bi bilo najbolje da sebi osmislite balansirani režim ishrane, koji neće biti sasvim rigorozan, a dan za varanje shvatite kao nešto što donosi ravnotežu vašem duhu i telu, baš po principima wellbeinga.

Tome u prilog ide i izjava psihologa dr Jonija Fridhofa, profesora na univerzitetu u Otavi, koji promoviše principe wellbeinga.

– Ljudima određeni obroci tokom dana, ili dan tokom nedelje, kada odluče da mogu da se nagrade, donosi osećaj prijatnosti i snagu da nastave. Oni su zadovoljniji sobom i lakše mršave. Kako da im kažete da to ne rade, kada je to za njih dobro – izjavio je i dodao, da je takav dan moguć samo ako imate čvrstu volju, pa ga ne pretvarate u nedelje varanja, što na kraju ipak dovodi do nezadovoljstva. Dakle, da bi dan varanja imao prave efekte morate da postavite jasna pravila i da ih se pridržavate.

A kako da potrefite baš tu finu liniju koja se nalazi između samokontrole u uživanja u omiljenim poslasticama?

Prema dr Fridhofu za početak treba da odredite da li imate dan u nedelji za varanje, ili obrok u toku dana. A kako to određujete? Jednostavno, na osnovu toga koliko ste blizu cilju. Ako ste na domak željenoj kilaži, možete sebi da priuštite obrok za varanje. Međutim, ako želite da smršate još dosta, onda je dan za varanje prava stvar za vas. A čak i tokom tog dana treba da budete obazrivi. Ne možete da jedete slatkiše i brzu hranu bez granica. Nagradite se picom, kolačem, omiljenim pićem sa šećerom.

Ako znate da vam sledi odlazak na neku proslavu, venčanje ili u našem slučaju slavu, dopustite sebi da taj dan bude dan za varanje. Jedite ono što se služi, ali se zaustavite na jednom tanjiru. Bićete srećni što ste pojeli ono za čim čeznete, ali i ponosni na sebi što znate pravu meru.

Sa druge strane, fitnes instruktor Džo Venare predlaže da vaš dan za varanje uskladite sa danom kada idete na ozbiljan trening. Kada završite sa vežbanjem, nagradite sebe nečim za čim čeznete.

I za kraj, dr Fridhof poručuje:

– Kada čovek ima loš dan, i ispada iz sistema, kada shvati da ne može više da izdrži, najbolje je da se nagradi, da bi sutra mogao da nastavi!

Detaljnije na www.pronadjimeru.com

Story.rspromo

Još iz rubrike