Brokoli, riznica zdravlja

17/04/2018 | 13:33

Redovnom upotrebom ovog zelenog povrća ojačaćete svoje kosti i sprečićete nastanak kancera i dijabetesa, a osim toga i pojavljivanje celulita

Brokoli je povrće iz porodice kupusa. Vodi poreklo iz Male Azije dok je jedno vreme u Evropi bilo popularno samo na tlu Italije, odakle i potiče njegov naziv “broccoli” ili granati kupus. Tek u 16. veku prvi put se javlja u Francuskoj odakle je pod nazivom “italijanska špargla” dospelo u Englesku. Raste i razvija se poput karfiola. Gornji deo ove biljke naziva se glava i ona je uglavnom svetlozelene do tamnozelene boje, dok se u svetu mogu naći žuti i ljubičasti, ali veoma retko. U svom sastavu sadrži kalijum, kalcijum, fosfor, magnezijum, natrijum, gvožđe, cink, hrom, kao i vitamine C, A, E, K, B1, B2, B6 i B9, ali i mnoštvo flavonoida i enzima. U ishrani se koristi sirov ili kuvan, a može se reći da deca baš i ne vole ovo povrće najviše. Ipak, pošto spada u red najzdravijih jestivih biljaka, ne odustajte brzo, već prvo probajte da mu ukus poboljšate uz nekoliko začina i malo ulja.

Preporuka za trudnice

Brokoli predstavlja prirodni izvor folne kiseline te se preporučuje damama u blagoslovenom stanju. Prema najskorijim naučnim istraživanjima, ova kiselina sprečava neurološka oštećenja na formiranom organizmu i fetusu, pospešujući dalji rast.

Izvor gvožđa

Brokoli je veoma bogat gvožđem te će njegova učestala upotreba vašem organizmu dati dovoljnu količinu za normalno funkcionisanje.

Za bolje pamćenje

Zahvaljujući velikoj količini folne kiseline, redovnim konzumiranjem brokolija možete smanjiti rizik od nastanka Alchajmerove bolesti ili bar usporiti njen razvoj.

Protiv gojaznosti i opstipacije

Brokoli je bogat vlaknima, tako da podstiče varenje i sprečava zatvor. Uporedo s tim ima nisku kalorijsku vrednost (100 grama ima samo 34 kalorije) dok je 89 odsto brokolija voda. Iz tog razloga preporučuje se gojaznim osobama, onima koji to ne žele da postanu i, naravno, svima koji vode računa o svom zdravlju.

Glumica Eva Mendes izjavila je da svoje vitko telo održava brokolijem. Uz mešavinu raznog povrća jede ga sirovog svakog jutra pre džoginga.

Snižava krvni pritisak i čuva kosti

U ovom povrću ima dosta kalijuma, koji reguliše povišen krvni pritisak i holesterol, dok njegova apsorptivna forma pomaže razvoj i zdravlje kostiju.

Prevencija kancera

Glavna pažnja usmerena je na tri moćna antioksidansa sadržana u brokoliju. Na prvom mestu to je indol koji prevenira hormonski zavisne kancere, dojke ili prostate. Zatim tu je sulforafan – indirektni antioksidans koji preventivno deluje kod kardiovaskularnih oboljenja i stresa. Treće mesto zauzima beta karoten, poznat po tome što usporava oštećenje ćelija izazvano slobodnim radikalima.

Savet plus: Ukoliko želite da budete zdravi, svako jutro ili veče osvežite svoje telo energetskim napitkom od brokolija. U sokovniku pomešajte dva cveta brokolija, jedan čen belog luka, osminu glavice kupusa i centimetar korena đumbira.

Reguliše nivo šećera

U brokoliju ima tragova hroma, minerala koji mu daje status leka za problem sa šećerom u krvi. U eksperimentima u epruveti hrom se vezuje za insulin i do sto puta povećava njegovu sposobnost razlaganja glukoze, što nivo šećera vraća u normalu.

U službi lepote

Pored beta karotena koji veoma uspešno pomaže blistavosti i zdravlju kože, u svrhu lepote može da posluži i prohlađena voda u kojoj je ovo zeleno povrće kuvano. Redovnim umivanjem lica ovom vodom hidriraćete svoju kožu i doprineti lepšem i negovanijem tenu. Uporedo s tim, alfa lipoinska kiselina sprečava stvrdnjavanje kolagena u telu, što izaziva pojavu celulita.


Salata s brokolijem

Sastojci:
jedna glavica brokolija
veća šargarepa
4 kašike maslinovog ulja
pola limuna
100 g kupusa
crvena paprika
glavica crnog luka
100 g graška šećerca (koji može da se jede zajedno sa ljuskom)
so

Priprema:
Šargarepu, papriku i kupus isecite na tračice i skuvajte ih u slanoj vodi. U istu vodu dodajte grašak u ljusci i ostavite na ringli pet minuta da sve omekša. Odmah zatim skuvajte i brokoli, ali ga pre toga razdvojte na cvetiće. Sve isperite hladnom vodom i ostavite da se dobro ocedi. Na samom kraju sve stavite u jednu veliku posudu, dodajte crni luk prethodno iseckan na kolutove, maslinovo ulje i sok od limuna.

Suzana Jančićguliver/thinkstock, guliver/getty

Još iz rubrike